Plan działalności - rok 2022
Plan Działalności Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku na rok 2022
L. p. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu | Najważniejsze zadania służące realizacji celu | Odniesienie do dokumentu o charakterze strategicznym | |
Nazwa |
Planowana wartość |
||||
1. |
Standaryzacja systemów
organizacji pracy w wymiarze sprawiedliwości |
Liczba etatów asystenckich przypadających na jeden etat | 0,40 |
1. Monitorowanie poziomu etatyzacji asystentów - analiza zwolnionych etatów asystenckich celem właściwego ich rozmieszczenia.
2. Zapewnienie optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.
|
Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2022 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość |
2. | Zapewnienie dostępnego i otwartego na obywatela wymiaru sprawiedliwości |
Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) | 98 % |
1. Działalność orzecznicza - sprawowanie wymiaru sprawiedliwości.
2. Wykonywanie/sprawowanie wewnętrznego nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądu/ów.
3. Prowadzenie bieżącej analizy wyników pracy sądu/ów oraz podejmowanie czynności nadzorczych celem zapewnienia prawidłowego toku urzędowania sądu/ów.
4. Monitorowanie poziomu etatyzacji i obsady stanowisk: sędziowskich, asesorskich, referendarskich. asystenckich, urzędniczych oraz innych pracowników, celem zapewnienia optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.
5. Działalność szkoleniowa - podnoszenie kwalifikacji zawodowych: sędziów, asesorów sądowych, referendarzy sądowych, asystentów sędziów, kuratorów sądowych, urzędników' sądowych i innych pracowników sądu/ów.
6. Działalność na rzecz ułatwienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości.
7. Dążenie do zapewnienia odpowiednich warunków techniczno - organizacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania sądu/ów.
|
Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2022 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość |
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy 1 instancji | 80 % | ||||
Wskaźnik sprawności postępowania sądowego (wg metodologii CEPEJ) | 260 | ||||
3. | Upowszechnianie mediacji oraz innych polubownych metod rozwiązywania sporów, jako rzeczywistej i ogólnodostępnej alternatywy dla spornych postępowań sądowych |
Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądów, w których mediacja może być zastosowana | 4 | Promocja, propagowanie oraz wsparcie alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR). | Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2022 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość |
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
Prezesa Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku i Dyrektora Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku za rok 2022
Dział I
Jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, w szczególności dla zapewnienia:
- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem,
oświadczamy, że w kierowanej przez nas jednostce sektora finansów publicznych:
Sądzie Rejonowym Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
Część A – nie dotyczy.
Część B – w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planowanymi działaniami, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej, zostały opisane w dziale II oświadczenia.
Część C – nie dotyczy.
Część D
Niniejsze oświadczenie opiera się na naszej ocenie i informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:
- monitoringu realizacji celów i zadań,
- samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych,
- procesu zarządzania ryzykiem,
- kontroli wewnętrznych,
- kontroli zewnętrznych,
- audytu wewnętrznego,
- innych źródeł informacji:
- analizy ankiet oceny satysfakcji interesanta.
Jednocześnie oświadczamy, że nie są nam znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.
Dział II
• Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w roku ubiegłym.
- Niedostateczna ilość szkoleń specjalistycznych dla pracowników wszystkich komórek organizacyjnych.
- Mało efektywny przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi sądu.
- Brak świadomości pracowników oraz niski stopień zaangażowania pracowników w zakresie kontroli zarządczej.
- Niewystarczająca rola audytu wewnętrznego w systemie oceny funkcjonowania kontroli zarządczej.
• Planowane działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
- Identyfikacja potrzeb pracowników w zakresie szkoleń oraz motywowanie do pogłębiania wiedzy poprzez samoszkolenie i inne dostępne formy dokształcania.
- Wspieranie w zakresie poprawy jakości pracy oraz odpowiedniej komunikacji wewnętrznej w jednostce.
- Kontynuacja działań mających na celu podnoszenie świadomości pracowników w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.
- Działania wzmacniające rolę audytu wewnętrznego oraz czynności doradczych w jednostce.
Dział III
Działania, które zostały podjęte w ubiegłym roku w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:
- Prowadzono działalność szkoleniową zgodnie z potrzebami poszczególnych grup - szkolenia on-line oraz Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury,
- Przeprowadzono w grupie sędziów i asesorów szkolenia 4 osób, zakres obejmował prawo karne materialne i procesowe.
- Przeprowadzono w grupie kuratorów szkolenia 41 osób, zakres obejmował zagadnienia z zakresu mediacji, rozwoju zawodowego kuratorów, resocjalizacji nieletnich, postępowania sądowego.
- Przeprowadzono w grupie urzędników szkolenia 90 osób, zakres szkoleń obejmował, obsługę sekretariatów sądowych, zagadnienie z praca pracy, cyfryzację wymiaru sprawiedliwości, zamówienia publiczne, ochronę p.poż. i bhp., obsługę programu Płatnik, obsługę wynagrodzeń oraz zmiany Polski ład, zajęcia stażystów.
- Korzystano skutecznie z wdrożonych narzędzi komunikacji wewnętrznej (czat), realizowano szybki przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi.
- Promowano zasady etycznego i uczciwego postępowania, wzmacniano świadomość pracowników w tym zakresie.
- Monitorowano poziom zabezpieczenia kadr sądu, obsady stanowisk orzeczniczych i urzędniczych, realizowano inne form zatrudnienia - praktyki absolwenckie, staże.
- Aktualizowano procedury wewnętrzne, wprowadzono łącznie 47 aktów wewnętrznych (zarządzeń) usprawniających organizację sądu.
- Podejmowano działania mające na celu rozpowszechnianie akcje informacyjne: tydzień mediacji, pomoc ofiarom przestępstw.
- Kontrolowano i nadzorowano na bieżąco właściwy tok postepowań sądowych (czas trwania, sprawność, organizacja).
- Doskonalono organizacyjnie i technicznie proces profesjonalnej obsługi interesanta.
- Monitorowano w okresach kwartalnych wartości zaplanowanych do osiągnięcia mierników w granicach zatwierdzonego planu działalności.
Sprawozdanie z wykonania planu działalności Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku za rok 2022
Część A: Najważniejsze cele do realizacji w roku 2022
L.p. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu | Najważniejsze zadania służące realizacji celu | Najważniejsze podjęte działania służące realizacji celu | ||
Nazwa |
Planowana wartość |
Osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1. |
Standaryzacja systemów organizacji pracy w wymiarze sprawiedliwości |
Liczba etatów asystenckich przypadająca na 1 etat sędziego | 0,40 | 0,42 |
|
|
2. | Zapewnienie dostępnego i otwartego na obywatela wymiaru sprawiedliwości | Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) | 98% | 106,8% |
|
|
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji | 80% | 243,12% | ||||
Wskaźnik sprawności postępowania sądowego (wg metodologii CEPEJ) | 260 | 85 | ||||
3. | Upowszechnienie mediacji oraz innych polubownych metod rozwiązywania sporów, jako rzeczywistej i ogólnodostępnej alternatywy dla spornych postępowań sądowch | Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądu, w których mediacja może być stosowana | 4% | 4,58% |
|