Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie  z siedzibą w Świdniku

Plan działalności - rok 2023

Plan Działalności Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku na rok 2023

Część A: Najważniejsze cele do realizacji w roku 2023

L. p. Cel Mierniki określające stopień realizacji celu Najważniejsze zadania służące realizacji celu Odniesienie do dokumentu o charakterze strategicznym
Nazwa

Planowana wartość
do osiągnięcia
na koniec 2023 roku

1 2 3 4 5 6
1.

Standaryzacja systemów
organizacji pracy
w wymiarze
sprawiedliwości

Liczba etatów asystenckich przypadających na jeden etat 0,40

1. Monitorowanie poziomu etatyzacji asystentów - analiza zwolnionych etatów asystenckich celem właściwego ich rozmieszczenia.

2. Zapewnienie optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.

Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2023 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość
2. Zapewnienie dostępnego
i otwartego na obywatela
wymiaru sprawiedliwości
Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) 98 %

1. Działalność orzecznicza - sprawowanie wymiaru sprawiedliwości.

2. Wykonywanie/sprawowanie wewnętrznego nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądu/ów.

3. Prowadzenie bieżącej analizy wyników pracy sądu/ów oraz podejmowanie czynności nadzorczych celem zapewnienia prawidłowego toku urzędowania sądu/ów.

4. Monitorowanie poziomu etatyzacji i obsady stanowisk: sędziowskich, asesorskich, referendarskich. asystenckich, urzędniczych oraz innych pracowników, celem zapewnienia optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.

5. Działalność szkoleniowa - podnoszenie kwalifikacji zawodowych: sędziów, asesorów sądowych, referendarzy sądowych, asystentów sędziów, kuratorów sądowych, urzędników' sądowych i innych pracowników sądu/ów.

6. Działalność na rzecz ułatwienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości.

7. Dążenie do zapewnienia odpowiednich warunków techniczno - organizacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania sądu/ów.

Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2023 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji 90 %
Wskaźnik sprawności postępowania sądowego (wg metodologii CEPEJ)
(w dniach)
190
3. Upowszechnianie mediacji oraz innych polubownych metod
rozwiązywania sporów, jako rzeczywistej
i ogólnodostępnej
alternatywy dla spornych
postępowań sądowych
Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądów, w których mediacja może być zastosowana 3 % Promocja, propagowanie oraz wsparcie alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR).

Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2023 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość

 

Świdnik, dn. 29.12.2022 r.

 

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej

Prezesa Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku i Dyrektora Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku 
za rok 2023

Dział I

Jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy,

 w szczególności dla zapewnienia:

  •  zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
  •  skuteczności i efektywności działania,
  •  wiarygodności sprawozdań,
  •  ochrony zasobów,
  •  przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
  •  efektywności i skuteczności przepływu informacji,
  •  zarządzania ryzykiem,

oświadczamy, że w kierowanej przez nas jednostce sektora finansów publicznych:

Sądzie Rejonowym Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku

Część A – nie dotyczy

       Część B 

  • w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.

Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planowanymi działaniami, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej, zostały opisane w dziale II oświadczenia.

Część C – nie dotyczy

       Część D 
Niniejsze oświadczenie opiera się na naszej ocenie i informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:

  • monitoringu realizacji celów i zadań, 
  • samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, 
  • procesu zarządzania ryzykiem, 
  • kontroli wewnętrznych, 
  • kontroli zewnętrznych, 
  • audytu wewnętrznego, 
  • innych źródeł informacji: 
    • analizy ankiet oceny satysfakcji interesanta,

Jednocześnie oświadczamy, że nie są nam znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.

 Dyrektor Sądu Rejonowego                                                                                    Prezes Sądu Rejonowego
  Lublin-Wschód w Lublinie                                                                                     Lublin-Wschód w Lublinie
     z siedzibą w Świdniku                                                                                             z siedzibą w Świdniku

Sylwia Choroszyńska-Zezula                                                                                             Marek Mielnik
/podpisano elektronicznie/                                                                                     /podpisano elektronicznie/

Świdnik,12.03.2024                                                                                                                                                               
(miejscowość, data)                               

Dział II

  • Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w roku ubiegłym.
  • Niezadawalający system mechanizmów kontroli związany z nadzorem, ochroną zasobów,
  • Niewystarczająca świadomość pracowników odnośnie wyznaczania mierników w planach działalności komórek organizacyjnych, stopnia ich realizacji, jak również identyfikacji ryzyk oraz odpowiednich reakcji na wskazane ryzyka. 
  • Planowane działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
  • Działalność szkoleniowa, podnosząca świadomość pracowników w zakresie zabezpieczenia i nadzoru nad przebiegiem procesów dotyczących kontroli operacji finansowych i gospodarczych i systemów informatycznych,
  • Wzmocnienie monitorowania i poprawy działań związanych z właściwą realizacją planu działalności sądu.

Działania, które zostały podjęte w ubiegłym roku w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:

  1. Prowadzono działalność szkoleniową zgodnie z potrzebami poszczególnych grup  - szkolenia on-line oraz  przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury,
  • Przeprowadzono w grupie sędziów i asesorów szkolenia 21 osób , zakres obejmował prawo materialnoprawne, o dział spadku, zniesienie współwłasności, podział majątku wspólnego oraz koszty procesów, szkolenia Bhp i p.poż
  • Przeprowadzono w grupie kuratorów szkolenia 25  osób , zakres obejmował ust o przemocy w rodzinie, zagadnienia dot przemocy w rodzinie, metody pracy z osobami nadzorowanymi, zakres Bhp i p.po
  • Przeprowadzono w grupie urzędników  szkolenia 31  osób , zakres szkoleń obejmował, obsługę sekretariatów sądowych, zagadnienia zamówień publicznych, kadry i płace, Rachunkowość budżetową, szkolenia Bhp i p.poż
  1. Monitorowano w okresach kwartalnych wartości zaplanowanych do osiągnięcia mierników w granicach zatwierdzonego planu działalności.
  2. Prowadzono  działania zmierzające do wdrożenia elektronicznego zarządzania dokumentacją.
  3. Wprowadzano nowe oraz aktualizowano dotychczas obowiązujące akty regulujące procedury wewnętrzne jednostki. Wprowadzono i zaktualizowano łącznie 50 procedur,
  4. Dokonywano oceny bieżącej funkcjonowania kontroli zarządczej w poszczególnych komórkach organizacyjnych sądu. Wprowadzano na bieżąco działania korygujące i naprawcze,
  5. Przeprowadzano audyt wewnętrzny zgodnie z zatwierdzonym rocznym planem audytu.  

 

L.p. Cel Mierniki określające stopień realizacji celu Najważniejsze zadania służące realizacji celu Najważniejsze podjęte działania służące realizacji celu
Nazwa

Planowana wartość
do osiągnięcia
na koniec roku, którego dotyczy plan

Osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie
1.

Standaryzacja systemów organizacji pracy w wymiarze sprawiedliwości

Liczba etatów asystenckich przypadająca na 1 etat sędziego 0,40 0,40
  1. Monitorowanie poziomu etatyzacji asystentów.
  2. Zapewnienie optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.
  1. Zapewnienie warunków prawidłowego funkcjonowania i sprawnego wykonywania przez sąd jego podstawowych zadań
  2. Koncentracja wysiłków i zasobów na opanowaniu wpływu spraw w każdym pionie
  3. Koncentracja wysiłków i zasobów na zmniejszeniu wskaźnika zaległości we wszystkich kategoriach spraw
  4. Sprawowanie bieżącej kontroli nad terminowym sporządzaniem uzasadnień przez sędziów.
  5. Przeprowadzanie kwartalnej analizy danych statystycznych w zakresie stabilności orzecznictwa sędziów.
  6. Dążenie do poprawy standardów organizacyjno-kadrowych (sędzia-asystent-sekretarz).
  7. Utrzymanie i rozwój infrastruktury informatycznej.
2. Zapewnienie dostępnego i otwartego na obywatela wymiaru sprawiedliwości Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) 98% 99,37%
  1. Działalność orzecznicza - sprawowanie wymiaru sprawiedliwości.
  2. Wykonywanie wewnętrznego nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów.
  3. Prowadzenie bieżącej analizy wyników pracy sądów oraz podejmowanie czynności.
  4. Działalność na rzecz ułatwienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości nadzorczych w celu zapewnienia prawidłowego toku urzędowania sadów.
  5. Nadzór administracyjny Przewodniczących Wydziałów nad przebiegiem postępowań sądowych.
  6. Monitorowanie poziomu etatyzacji i obsady stanowisk sędziowskich, asesorskich, referendarskich, asystenckich oraz urzędniczych celem zapewnienia optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.
  7. Działalność szkoleniowa - podnoszenie kwalifikacji zawodowych sędziów, referendarzy sądowych, asesorów sadowych, asystentów sędziów, kuratorów sądowych oraz urzędników.
  8. Dążenie do zapewnienia odpowiednich  warunków techniczno-organizacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania sądu.
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji 90% 98%
Wskaźnik sprawności postępowania sądowego (wg metodologii CEPEJ) 190 dni 70 dni
3. Upowszechnienie mediacji oraz innych polubownych metod rozwiązywania sporów, jako rzeczywistej i ogólnodostępnej alternatywy dla spornych postępowań sądowch Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądu, w których mediacja może być stosowana 3% 4,10%
  1. Propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów - mediacja.
  2. Działania propagujące - edukacje prawne w zakresie mediacji.


 


 

Metadane

Data publikacji : 29.12.2022
Data modyfikacji : 18.03.2024
Podmiot udostępniający informację:
Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Wojciech Muszyński Oddział Administracyjny
Osoba udostępniająca informację:
Marta Bil-Miduch Oddział Administracyjny
Osoba modyfikująca informację:
Marta Bil-Miduch

Opcje strony

do góry