Standardy postępowania dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym
CO ROBIĆ?
- ZBUDUJ KONTAKT
- ZACHOWAJ SPOKÓJ,
opanowanie i cierpliwość - kontroluj własne emocje.- Nawiąż i utrzymuj kontakt z osobą.
- Nawiąż rozmowę i okaż zainteresowanie oraz poświęć swój czas i uwagę.
- BĄDŹ ZAANGAŻOWANY,
aktywny i dyrektywny, ale nie dominuj.- Używaj zrozumiałego języka - stosuj aktywne słuchanie, parafrazuj.
- Mniej mów, więcej pytaj.
- SŁUCHAJ BEZ OCENIANIA,
ważna jest akceptacja dla tego, co osoba mówi.- W celu podtrzymywania rozmowy i pozyskiwania kolejnych informacji poszukuj tematów, na które osoba chciałaby dalej rozmawiać.
- Zadbaj o spójny przekaz werbalny i niewerbalny.
- Minimalizuj ryzyko odrzucenia pomocy (skorzystaj z listy przydatnych zwrotów - patrz poniżej).
- ZACHOWAJ SPOKÓJ,
- UDZIEL WSPARCIA
- Traktuj poważnie to co słyszysz.
- Okazuj zrozumienie i akceptację.
- Bądź empatyczny i postaraj się zrozumieć sytuację osoby i trudności, o których mówi.
- Pomóż w wyodrębnieniu problemów możliwych do rozwiązania.
- Wyraź mocne przekonanie, że problemy można rozwiązać.
- ZIDENTYFIKUJ ZASOBY i pomóż w szukaniu rozwiązań.
- ZACHĘĆ do skorzystania z wizyty u specjalisty.
- PRZEKAŻ INFORMACJE o miejscach i telefonach pomocowych.
CZEGO UNIKAĆ?
- NIE TŁUM emocji osoby i nie zaprzeczaj im.
- NIE PRZERYWAJ rozmówcy, nie podważaj jego słów.
- NIE OKAZUJ niechęci.
- NIE WPĘDZAJ osoby w poczucie winy.
- NIE ZARZUCAJ osobie egoizmu.
- NIE UMNIEJSZAJ cierpienia rozmówcy.
- NIE DYSKUTUJ z argumentami.
- NIE OCENIAJ i NIE UDZIELAJ rad.
- NIE POUCZAJ, nie obwiniaj.
- NIE PROWOKUJ.
- NIE MORALIZUJ i nie polemizuj.
- NIE STOSUJ niezrozumiałego języka.
- NIE WYPOWIADAJ się z pozycji dominującej.
- NIE ZAPRZECZAJ samobójczym pomysłom.
- NIE LEKCEWAŻ i nie bagatelizuj problemów i sytuacji swojego rozmówcy.
- NIE PODWAŻAJ słów rozmówcy.
- NIE PROPONUJ rozwiązań nierealnych, niemożliwych do spełnienia.
- NIE OKAZUJ swojej bezradności.
- NIE SKŁADAJ obietnic bez pokrycia.
- NIE POCIESZAJ na silę.
- NIE OPOWIADAJ o tym, jak Ty lub inni lepiej poradziliby sobie w takiej sytuacji.
- NIE PODNOŚ nigdy żadnych walorów samobójstwa.
- NIE ZAPRZECZAJ pomysłom samobójczym.
- NIE WCHODŹ w dyskusję o korzyściach płynących z odebrania sobie życia.
- NIE KRYTYKUJ wyborów zgłaszającego.
- NIE REAGUJ ZBYT SILNIE, staraj się kontrolować swoje emocje.
- NIE DAJ SIĘ zwieść zapewnieniom, że kryzys minął.
- NIE ZOSTAWIAJ osoby w kryzysie samej.
LISTA PRZYDATNYCH ZWROTÓW
- Przykro mi, że to przydarzyło się Tobie.
- Teraz jesteś bezpieczny (o ile jest to prawda).
- Cieszę się, że możesz teraz ze mną rozmawiać.
- Dobrze, że jesteś teraz ze mną.
- To nie była Twoja wina, nie popełniłeś błędu (o ile jest to prawda).
- Twoje reakcje/odczucia są normalne wobec tego, co się stało.
- To zrozumiałe, że masz takie odczucia.
- Domyślam się, że jesteś załamany/zestresowany, widzqc...
- Już nigdy nie będzie tak samo, ale wszystko może się ułożyć.
- To normalne, że płaczesz/nienawidzisz.
- Rozumiem, że teraz nie chcesz ze mną rozmawiać, ale gdybyś zmienił zdanie, jestem tu, żeby Cię wysłuchać.
- Martwię się o Ciebie i zależy mi na tym, żeby Ci pomóc.
- Mam pomysł, który może być przydatny. Czy chcesz o nim posłuchać?
- Nie wiem, czy to będzie dla Ciebie pomocne, ale mogę Ci powiedzieć, jak inni rozwiązali taką sytuację - czy chcesz posłuchać?
- Mogę Ci podsunąć jakieś rozwiązanie, ale Ty zdecyduj, czy chcesz o nim posłuchać i czy Ci ono odpowiada.
- Ja mam swoje zdanie, ale ostateczny wybór należy do Ciebie.
- To, co wybierzesz/zrobisz, zależy od Twojej decyzji.
- Jestem tutaj dla Ciebie.
- Jesteś bardzo dzielny/silny po tym, co Cię spotkało.
- Masz moje wsparcie.
NIEPORZĄDANE ZWROTY
- Wiem, jak się teraz czujesz.
- Rozumiem Cię.
- Powinieneś być szczęśliwy, że... żyjesz.
- Powinieneś być szczęśliwy, że byłeś zdolny coś uratować (np. podczas pożaru).
- Możesz przecież jeszcze mieć inne dzieci, współmałżonka itp.
- Powinieneś być szczęśliwy, że... jesteś młody, będziesz nadal żyć i będziesz zadowolony.
- Twój kochany... bliski/krewny nie cierpiał, gdy umierał. Ona miała szczęśliwe życie, zanim zmarła.
- To była wola Boża.
- Tragedia jest już za Tobą, teraz przydarzą Ci się same dobre rzeczy.
- Musisz skończyć z tą rozpaczą/musisz wziąć się w garść.
- Będzie dobrze.
- Czas leczy wszystkie rany.
- Powinieneś iść do przodu.
- Nie powinieneś odczuwać tego w ten sposób.
- Proszę, nie płacz.
- Lepiej pomyśl o czymś miłym.
- Inni mają gorzej.
- Nie użalaj się nad sobą.
- Ludzie mają gorsze problemy.
- Nie bierz wszystkiego tak do siebie.
- Nie doceniasz tego, co już masz.
- Myśl pozytywnie.
Telefony pomocy, zaufania:
- 800 70 22 22 - Centrum Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym. Funkcjonuje bezpłatnie, całą dobę, 7 dni w tygodniu.
- 116 123 - Poradnia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym (Kryzysowy Telefon Zaufania), prowadzony przez Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Funkcjonuje bezpłatnie, całą dobę, 7 dni w tygodniu.
- 116 111 - Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Funkcjonuje bezpłatnie, całą dobę, 7 dni w tygodniu.