Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku

https://lublin-wschod.sr.gov.pl/lws/obsluga-interesanta/pomoc-osobom-w-kryzysie-samobo/26589,Pomoc-osobom-w-kryzysie-samobojczym.html
08.11.2025, 05:31

Standardy postępowania dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym


CO ROBIĆ?

  1. ZBUDUJ KONTAKT
    • ZACHOWAJ SPOKÓJ,
      opanowanie i cierpliwość - kontroluj własne emocje.
      • Nawiąż i utrzymuj kontakt z osobą.
      • Nawiąż rozmowę i okaż zainteresowanie oraz poświęć swój czas i uwagę.
    • BĄDŹ ZAANGAŻOWANY,
      aktywny i dyrektywny, ale nie dominuj.
      • Używaj zrozumiałego języka - stosuj aktywne słuchanie, parafrazuj.
      • Mniej mów, więcej pytaj.
    • SŁUCHAJ BEZ OCENIANIA,
      ważna jest akceptacja dla tego, co osoba mówi.
      • W celu podtrzymywania rozmowy i pozyskiwania kolejnych informacji poszukuj tematów, na które osoba chciałaby dalej rozmawiać.
      • Zadbaj o spójny przekaz werbalny i niewerbalny.
      • Minimalizuj ryzyko odrzucenia pomocy (skorzystaj z listy przydatnych zwrotów - patrz poniżej).
  2. UDZIEL WSPARCIA
    • Traktuj poważnie to co słyszysz.
    • Okazuj zrozumienie i akceptację.
    • Bądź empatyczny i postaraj się zrozumieć sytuację osoby i trudności, o których mówi.
    • Pomóż w wyodrębnieniu problemów możliwych do rozwiązania.
    • Wyraź mocne przekonanie, że problemy można rozwiązać.
  3. ZIDENTYFIKUJ ZASOBY i pomóż w szukaniu rozwiązań.
  4. ZACHĘĆ do skorzystania z wizyty u specjalisty.
  5. PRZEKAŻ INFORMACJE o miejscach i telefonach pomocowych.

CZEGO UNIKAĆ?

  • NIE TŁUM emocji osoby i nie zaprzeczaj im.
  • NIE PRZERYWAJ rozmówcy, nie podważaj jego słów.
  • NIE OKAZUJ niechęci.
  • NIE WPĘDZAJ osoby w poczucie winy.
  • NIE ZARZUCAJ osobie egoizmu.
  • NIE UMNIEJSZAJ cierpienia rozmówcy.
  • NIE DYSKUTUJ z argumentami.
  • NIE OCENIAJ i NIE UDZIELAJ rad.
  • NIE POUCZAJ, nie obwiniaj.
  • NIE PROWOKUJ.
  • NIE MORALIZUJ i nie polemizuj.
  • NIE STOSUJ niezrozumiałego języka.
  • NIE WYPOWIADAJ się z pozycji dominującej.
  • NIE ZAPRZECZAJ samobójczym pomysłom.
  • NIE LEKCEWAŻ i nie bagatelizuj problemów i sytuacji swojego rozmówcy.
  • NIE PODWAŻAJ słów rozmówcy.
  • NIE PROPONUJ rozwiązań nierealnych, niemożliwych do spełnienia.
  • NIE OKAZUJ swojej bezradności.
  • NIE SKŁADAJ obietnic bez pokrycia.
  • NIE POCIESZAJ na silę.
  • NIE OPOWIADAJ o tym, jak Ty lub inni lepiej poradziliby sobie w takiej sytuacji.
  • NIE PODNOŚ nigdy żadnych walorów samobójstwa.
  • NIE ZAPRZECZAJ pomysłom samobójczym.
  • NIE WCHODŹ w dyskusję o korzyściach płynących z odebrania sobie życia.
  • NIE KRYTYKUJ wyborów zgłaszającego.
  • NIE REAGUJ ZBYT SILNIE, staraj się kontrolować swoje emocje.
  • NIE DAJ SIĘ zwieść zapewnieniom, że kryzys minął.
  • NIE ZOSTAWIAJ osoby w kryzysie samej.

LISTA PRZYDATNYCH ZWROTÓW

  • Przykro mi, że to przydarzyło się Tobie.
  • Teraz jesteś bezpieczny (o ile jest to prawda).
  • Cieszę się, że możesz teraz ze mną rozmawiać.
  • Dobrze, że jesteś teraz ze mną.
  • To nie była Twoja wina, nie popełniłeś błędu (o ile jest to prawda).
  • Twoje reakcje/odczucia są normalne wobec tego, co się stało.
  • To zrozumiałe, że masz takie odczucia.
  • Domyślam się, że jesteś załamany/zestresowany, widzqc...
  • Już nigdy nie będzie tak samo, ale wszystko może się ułożyć.
  • To normalne, że płaczesz/nienawidzisz.
  • Rozumiem, że teraz nie chcesz ze mną rozmawiać, ale gdybyś zmienił zdanie, jestem tu, żeby Cię wysłuchać.
  • Martwię się o Ciebie i zależy mi na tym, żeby Ci pomóc.
  • Mam pomysł, który może być przydatny. Czy chcesz o nim posłuchać?
  • Nie wiem, czy to będzie dla Ciebie pomocne, ale mogę Ci powiedzieć, jak inni rozwiązali taką sytuację - czy chcesz posłuchać?
  • Mogę Ci podsunąć jakieś rozwiązanie, ale Ty zdecyduj, czy chcesz o nim posłuchać i czy Ci ono odpowiada.
  • Ja mam swoje zdanie, ale ostateczny wybór należy do Ciebie.
  • To, co wybierzesz/zrobisz, zależy od Twojej decyzji.
  • Jestem tutaj dla Ciebie.
  • Jesteś bardzo dzielny/silny po tym, co Cię spotkało.
  • Masz moje wsparcie.

NIEPORZĄDANE ZWROTY

  • Wiem, jak się teraz czujesz.
  • Rozumiem Cię.
  • Powinieneś być szczęśliwy, że... żyjesz.
  • Powinieneś być szczęśliwy, że byłeś zdolny coś uratować (np. podczas pożaru).
  • Możesz przecież jeszcze mieć inne dzieci, współmałżonka itp.
  • Powinieneś być szczęśliwy, że... jesteś młody, będziesz nadal żyć i będziesz zadowolony.
  • Twój kochany... bliski/krewny nie cierpiał, gdy umierał. Ona miała szczęśliwe życie, zanim zmarła.
  • To była wola Boża.
  • Tragedia jest już za Tobą, teraz przydarzą Ci się same dobre rzeczy.
  • Musisz skończyć z tą rozpaczą/musisz wziąć się w garść.
  • Będzie dobrze.
  • Czas leczy wszystkie rany.
  • Powinieneś iść do przodu.
  • Nie powinieneś odczuwać tego w ten sposób.
  • Proszę, nie płacz.
  • Lepiej pomyśl o czymś miłym.
  • Inni mają gorzej.
  • Nie użalaj się nad sobą.
  • Ludzie mają gorsze problemy.
  • Nie bierz wszystkiego tak do siebie.
  • Nie doceniasz tego, co już masz.
  • Myśl pozytywnie.

Telefony pomocy, zaufania:

  • 800 70 22 22 - Centrum Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym. Funkcjonuje bezpłatnie, całą dobę, 7 dni w tygodniu.
  • 116 123 - Poradnia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym (Kryzysowy Telefon Zaufania), prowadzony przez Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Funkcjonuje bezpłatnie, całą dobę, 7 dni w tygodniu. 
  • 116 111 - Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Funkcjonuje bezpłatnie, całą dobę, 7 dni w tygodniu.

Metadane

Data publikacji : 05.09.2025
Podmiot udostępniający informację:
Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Anna Juć Oddział Administracyjny
Osoba udostępniająca informację:
Anna Juć Oddział Administracyjny

Opcje strony