Biuro Obsługi Interesantów
Biuro Obsługi Interesantów mieści się w budynku Sądu na parterze na końcu holu głównego po prawej stronie
- 81 464 87 22
adres e-mail:
Informacje w sprawach V Wydziału Ksiąg Wieczystych, VI Wydziału Gospodarczego KRS oraz VII Wydziału Gospodarczego Rejestru Zastawów udzielane są bezpośrednio przez sekretariaty wydziałów.
- KRS: 81 464 87 00
- Rejestr Zastawów: 81 464 87 18
- Księgi Wieczyste: 81 464 89 13
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr LWAdm.023.4.2025
REGULAMIN
FUNKCJONOWANIA BIURA OBSŁUGI INTERESANTÓW (BOI)
w Sądzie Rejonowym Lublin–Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
§ 1
Struktura organizacyjna
- Biuro Obsługi Interesantów (BOI) wchodzi w skład Oddziału Administracyjnego i obejmuje zakresem swoich zadań obsługę interesantów I Wydziału Cywilnego, II Wydziału Karnego, IV Wydziału Rodzinnego i Nieletnich, VIII Wydziału Gospodarczego i IX Wydziału dla Spraw Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych.
- Obsługę interesantów V Wydziału Ksiąg Wieczystych, VI Wydziału Gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego oraz VII Wydziału Gospodarczego Rejestru Zastawów prowadzą komórki organizacyjne tych Wydziałów.
- BOI kieruje Kierownik Biura Obsługi Interesantów, który odpowiada za organizację pracy i prawidłowe funkcjonowanie BOI.
- Skargi i wnioski dotyczące działalności BOI rozpoznaje Prezes Sądu Rejonowego Lublin–Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku.
- Kierownicy sekretariatów są zobowiązani do współdziałania z Kierownikiem BOI i pracownikami BOI oraz do podejmowania czynności umożliwiających rzetelną i sprawną obsługę interesantów.
- Obsługa interesantów odbywa się w punktach BOI, a także na stanowiskach telefonicznych i za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, w Wydziałach, o których mowa w pkt 1.
- Interesanci zgłaszający się osobiście są obsługiwani w kolejności wynikającej z numeru pobranego z systemu kolejkowego.
§ 2
Zakres działania Biura Obsługi Interesantów
- Biuro Obsługi interesantów udziela informacji osobom zgłaszającym się osobiście, telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej, w tym poczty elektronicznej , BOI udostępnia również formularze urzędowe i wzory pism sądowych oraz wydaje odpisy orzeczeń.
- Pracownicy BOI nie udzielają porad prawnych ani informacji wymagających dokonania wykładni przepisów prawa lub oceny stanu faktycznego.
§ 3
Zakres czynności BOI
1. Do zadań pracowników BOI należy w szczególności:
1) udzielanie osobom uprawnionym informacji o stanie postępowania w sprawie na podstawie danych z sądowych systemów teleinformatycznych;
2) wydawanie odpisów dokumentów, na podstawie sądowych systemów teleinformatycznych lub akt sądowych, po ich otrzymaniu z właściwego wydziału;
3) wydawanie nośników zawierających zapis dźwięku albo obrazu i dźwięku z posiedzenia lub rozprawy sądu, po ich otrzymaniu z właściwego wydziału;
4) kierowanie interesantów do odpowiednich komórek organizacyjnych Sądu, jeżeli załatwienie ich spraw w Biurze nie jest możliwe;
5) udzielanie pomocy świadkom i pokrzywdzonym podczas ich pobytu w budynku Sądu, w szczególności przez informowanie ich o miejscu czynności, a w miarę możliwości - odprowadzanie do odpowiednich pomieszczeń, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami;
6) udostępnianie informacji o lekarzach sądowych, biegłych sądowych, tłumaczach przysięgłych wpisanych na listę Ministra Sprawiedliwości, mediatorach oraz instytucjach, których działalność wiąże się z ochroną praw człowieka;
7) udostępnianie formularzy i wzorów pism sądowych;
8) informowanie o strukturze organizacyjnej Sądu, jego właściwości oraz lokalizacji, numerach telefonów, godzinach urzędowania, adresie strony internetowej, adresie poczty elektronicznej, a także o adresach innych sądów, organów i urzędów centralnych oraz kierowanie do właściwych sal rozpraw;
9) udostępnianie informacji o możliwości zakończenia sporu w drodze mediacji w poszczególnych rodzajach spraw, zasadach i procedurze mediacji oraz sposobie kontaktu z mediatorem.
2. Do zadań BOI należy także:
1) udzielanie osobom telefonującym, po wskazaniu sygnatury, oznaczeniu stron lub co najmniej jednego uczestnika postępowania nieprocesowego i przedmiotu sprawy, informacji jawnych o toczących się sprawach:
- tożsamych z udostępnianymi na wokandzie sądowej; w sytuacji przewidzianej w § 93 ust. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 867 t.j.) ujawnia się dane przeznaczone do zamieszczenia na wokandzie;
- o terminie i sposobie rozstrzygnięcia sprawy.
2) udzielanie informacji o miejscu i terminie przesłuchania - osobie przedstawiającej się jako świadek w danej sprawie, jeżeli skierowano do niej wezwanie do stawiennictwa.
3. Do zadań BOI należy także weryfikacja danych ujętych we „Wniosku o rejestrację konta” z ważnym dokumentem tożsamości (w przypadku pełnomocnika profesjonalnego również numerem legitymacji potwierdzającej wykonywanie zawodu prawniczego) oraz aktywacja konta użytkownika w Internetowym Portalu Informacyjnym Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku.
§ 4
Rozpoznawanie wniosków składanych do Biura Obsługi Interesantów
- Wydanie zamówionych dokumentów następuje po uprzednim zamówieniu i uzgodnieniu z właściwym Wydziałem. Realizacja wniosków o wydanie dokumentów powinna nastąpić w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku, z wyjątkiem spraw, w których konieczne jest zamówienie akt z archiwum. Interesant powinien odebrać zamówione dokumenty w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku; o obowiązku tym należy go pouczyć. Po upływie tego terminu nieodebrane dokumenty podlegają zniszczeniu w sposób zapewniający ochronę danych osobowych.
- Udostępnianie akt następuje w Czytelni, na zasadach określonych w Regulaminie Funkcjonowania Czytelni Akt.
