Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie  z siedzibą w Świdniku

Plan działalności - rok 2022

Plan Działalności Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku na rok 2022

L. p. Cel Mierniki określające stopień realizacji celu Najważniejsze zadania służące realizacji celu Odniesienie do dokumentu o charakterze strategicznym
Nazwa

Planowana wartość
do osiągnięcia
na koniec 2022 roku

1.
Standaryzacja systemów
organizacji pracy
w wymiarze
sprawiedliwości
Liczba etatów asystenckich przypadających na jeden etat 0,40
1. Monitorowanie poziomu etatyzacji asystentów - analiza zwolnionych etatów asystenckich celem właściwego ich rozmieszczenia.
2. Zapewnienie optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.
Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2022 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość
2. Zapewnienie dostępnego
i otwartego na obywatela
wymiaru sprawiedliwości
Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) 98 %
1. Działalność orzecznicza - sprawowanie wymiaru sprawiedliwości.
2. Wykonywanie/sprawowanie wewnętrznego nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądu/ów.
3. Prowadzenie bieżącej analizy wyników pracy sądu/ów oraz podejmowanie czynności nadzorczych celem zapewnienia prawidłowego toku urzędowania sądu/ów.
4. Monitorowanie poziomu etatyzacji i obsady stanowisk: sędziowskich, asesorskich, referendarskich. asystenckich, urzędniczych oraz innych pracowników, celem zapewnienia optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.
5. Działalność szkoleniowa - podnoszenie kwalifikacji zawodowych: sędziów, asesorów sądowych, referendarzy sądowych, asystentów sędziów, kuratorów sądowych, urzędników' sądowych i innych pracowników sądu/ów.
6. Działalność na rzecz ułatwienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości.
7. Dążenie do zapewnienia odpowiednich warunków techniczno - organizacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania sądu/ów.
Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2022 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy 1 instancji 80 %
Wskaźnik sprawności postępowania sądowego (wg metodologii CEPEJ) 260
3. Upowszechnianie mediacji oraz innych polubownych metod
rozwiązywania sporów, jako rzeczywistej
i ogólnodostępnej
alternatywy dla spornych
postępowań sądowych
Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądów, w których mediacja może być zastosowana 4 Promocja, propagowanie oraz wsparcie alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR). Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2022 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość

 


Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej

Prezesa Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku i Dyrektora Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku za rok 2022

Dział I
Jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, w szczególności dla zapewnienia:

  • zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
  • skuteczności i efektywności działania,
  • wiarygodności sprawozdań,
  • ochrony zasobów,
  • przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
  • efektywności i skuteczności przepływu informacji,
  • zarządzania ryzykiem,

oświadczamy, że w kierowanej przez nas jednostce sektora finansów publicznych:

Sądzie Rejonowym Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku

Część A – nie dotyczy.
Część B – w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.

Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planowanymi działaniami, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej, zostały opisane w dziale II oświadczenia.

Część C – nie dotyczy.

Część D
Niniejsze oświadczenie opiera się na naszej ocenie i informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:

  • monitoringu realizacji celów i zadań,
  • samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych,
  • procesu zarządzania ryzykiem,
  • kontroli wewnętrznych,
  • kontroli zewnętrznych,
  • audytu wewnętrznego,
  • innych źródeł informacji:
    • analizy ankiet oceny satysfakcji interesanta.

Jednocześnie oświadczamy, że nie są nam znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.

Dział II

•    Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w roku ubiegłym.

  • Niedostateczna ilość szkoleń specjalistycznych dla pracowników wszystkich komórek organizacyjnych.
  • Mało efektywny przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi sądu.
  • Brak świadomości pracowników oraz niski stopień zaangażowania  pracowników  w zakresie kontroli zarządczej.
  • Niewystarczająca rola audytu wewnętrznego w systemie oceny funkcjonowania kontroli zarządczej.

•    Planowane działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.

  • Identyfikacja potrzeb pracowników w zakresie szkoleń oraz motywowanie do pogłębiania wiedzy poprzez samoszkolenie i inne dostępne formy dokształcania.
  • Wspieranie w zakresie poprawy jakości pracy oraz odpowiedniej komunikacji wewnętrznej w jednostce.
  • Kontynuacja działań mających na celu podnoszenie świadomości pracowników w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.
  • Działania wzmacniające rolę audytu wewnętrznego oraz czynności doradczych w jednostce.

Dział III

Działania, które zostały podjęte w ubiegłym roku w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:

  1. Prowadzono działalność szkoleniową zgodnie z potrzebami poszczególnych grup - szkolenia on-line oraz Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury,
  • Przeprowadzono w grupie sędziów i asesorów szkolenia 4 osób, zakres obejmował prawo karne materialne i procesowe.
  • Przeprowadzono w grupie kuratorów szkolenia  41 osób, zakres obejmował zagadnienia z zakresu mediacji, rozwoju zawodowego kuratorów, resocjalizacji nieletnich, postępowania sądowego.
  • Przeprowadzono w grupie urzędników  szkolenia 90 osób, zakres szkoleń obejmował, obsługę sekretariatów sądowych, zagadnienie z praca pracy, cyfryzację wymiaru sprawiedliwości, zamówienia publiczne, ochronę p.poż. i bhp., obsługę programu Płatnik, obsługę wynagrodzeń oraz zmiany Polski ład, zajęcia stażystów.
  1. Korzystano skutecznie z wdrożonych narzędzi komunikacji wewnętrznej (czat), realizowano szybki przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi.
  2. Promowano zasady etycznego i uczciwego postępowania, wzmacniano świadomość pracowników w tym zakresie.
  3. Monitorowano poziom zabezpieczenia kadr sądu, obsady stanowisk orzeczniczych i urzędniczych, realizowano inne form zatrudnienia - praktyki absolwenckie, staże.
  4. Aktualizowano  procedury  wewnętrzne, wprowadzono łącznie 47 aktów wewnętrznych (zarządzeń) usprawniających organizację sądu.
  5. Podejmowano działania mające na celu rozpowszechnianie akcje informacyjne: tydzień mediacji, pomoc ofiarom przestępstw.
  6. Kontrolowano i nadzorowano na bieżąco właściwy tok postepowań sądowych (czas trwania, sprawność, organizacja).
  7. Doskonalono organizacyjnie i technicznie proces profesjonalnej obsługi interesanta.
  8. Monitorowano w okresach kwartalnych wartości zaplanowanych do osiągnięcia mierników w granicach zatwierdzonego planu działalności.


Sprawozdanie z wykonania planu działalności Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku za rok 2022

Część A: Najważniejsze cele do realizacji w roku 2022

L.p. Cel Mierniki określające stopień realizacji celu Najważniejsze zadania służące realizacji celu Najważniejsze podjęte działania służące realizacji celu
Nazwa

Planowana wartość
do osiągnięcia
na koniec roku, którego dotyczy plan

Osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie
1.

Standaryzacja systemów organizacji pracy w wymiarze sprawiedliwości

Liczba etatów asystenckich przypadająca na 1 etat sędziego 0,40 0,42
  1. Monitorowanie poziomu etatyzacji asystentó.
  2. Zapewnienie optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.
  1. Zapewnienie warunków prawidłowego funkcjonowania i sprawnego wykonywania przez sąd jego podstawowych zadań
  2. Koncentracja wysiłków i zasobów na opanowaniu wpływu spraw w każdym pionie
  3. Koncentracja wysiłków i zasobów na zmniejszeniu wskaźnika zaległości we wszystkich kategoriach spraw
  4. Sprawowanie bieżącej kontroli nad terminowym sporządzaniem uzasadnień przez sędziów.
  5. Przeprowadzanie kwartalnej analizy danych statystycznych w zakresie stabilności orzecznictwa sędziów.
  6. Dążenie do poprawy standardów organizacyjno-kadrowych (sędzia-asystent-sekretarz).
  7. Utrzymanie i rozwój infrastruktury informatycznej.
2. Zapewnienie dostępnego i otwartego na obywatela wymiaru sprawiedliwości Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) 98% 106,8%
  1. Działalność orzecznicza - sprawowanie wymiaru sprawiedliwości.
  2. Wykonywanie/sprawowanie wewnętrznego nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów.
  3. Prowadzenie bieżącej analizy wyników pracy sądu oraz podejmowanie czynności nadzorczych celem zapewnienia prawidłowego toku urzędowania sądów.
  4. Działalność na rzecz ułatwienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości.
  5. Nadzór administracyjny Przewodniczących Wydziałów nad przebiegiem postępowań sądowych.
  6. Monitorowanie poziomu etatyzacji i obsady stanowisk sędziowskich, asesorskich, referendarskich, asystenckich, urzędniczych oraz innych pracowników, celem zapewnienia optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów.
  7. Działalność szkoleniowa - podnoszenie kwalifikacji zawodowych sędziów, referendarzy sądowych, asesorów sadowych, asystentów sędziów, kuratorów sądowych oraz urzędników.
  8. Dążenie do zapewnienia odpowiednich  warunków techniczno-organizacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania sądu.
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji 80% 243,12%
Wskaźnik sprawności postępowania sądowego (wg metodologii CEPEJ) 260 85
3. Upowszechnienie mediacji oraz innych polubownych metod rozwiązywania sporów, jako rzeczywistej i ogólnodostępnej alternatywy dla spornych postępowań sądowch Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądu, w których mediacja może być stosowana 4% 4,58%
  1. Propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów - mediacja.
  2. Działania propagujące - edukacje prawne wzakresie mediacji.


 


 

Metadane

Data publikacji : 29.12.2021
Data modyfikacji : 30.03.2023
Podmiot udostępniający informację:
Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Wojciech Muszyński Oddział Administracyjny
Osoba udostępniająca informację:
Rafał Nowosacki Oddział Informatyczny
Osoba modyfikująca informację:
Rafał Nowosacki

Opcje strony

do góry